שכי כרמלי טכנאי מחשבים
29 יוני ,2022

מַסֶּכֶת מַסֵּכוֹת

מבוא: תצפית ברכבת

בסוף דצמבר 2021, בשנה השנייה למשטר הכתר (קורונה), ביצענו תצפית ברכבת ישראל, במסגרת מחקר באוניברסיטת תל אביב הבוחן את שאלת "מסכות הקורונה" מנקודת מבט ביקורתית, ביואתית (מדעית/רפואית ואתית) וסביבתית. המחקר כולל מזה מספר חודשים תצפיות ברכבת ישראל, כדי לבחון אופן הציות לתקנות והנחיות המסכות.

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

גזירת המַסֵּכוֹת (רעלות הפנים) וצניעות אפידמיולוגית

הלכות עבודה זרה ברכבת ישראל

 

צילום: מערכת "לבריאות"

מאז אפריל 2020 נדרשים תושבי ישראל להפגין "צניעות" אפידמיולוגית, ולהסתיר פניהם (בדגש על אברי הנשימה) כשהם בציבור; רכבת ישראל פועלת על-פי התו הסגול, המחייב הקפדה על תקנות הצניעות. לכן, במתחמי הרכבת נדרשים הנוסעים לחבוש מסכות, למעט אלה הפטורים מכך. תזכורות לחובה לשים מסכות מופיעות על קירות התחנה, ברציפים, ובקרונות, בנוסף לתזכורות בכריזה (בתחנות ובמהלך הנסיעה)—רעש אוידאלי וויזואלי, המנכיח את חובת המסכות. תזכורת לאפשרות הפטור לא תימצא.

צילום: מערכת "לבריאות"

בקרון נכחו קומץ של נוסעים, מהסוג של מסכה-מתחת-לאף. קטגוריות נוספות שעלו במחקר הן מסכות סנטר, מסכות קומפלט (פה ואף), מסכות רפויות מאוד, מסכות-לסירוגין, מסכות כפולות (מיעוט קטן), ועוד. אדם מבוגר עם כיתוב "פקח קורונה" עבר בקרון, וסימן לאחד מנושמי-האף להרים את המסכה, והלה אמר "תשים אתה את המסכה על האף" (הערה שפגעה בפקח הקורונה, שמחונן באף מעט פחוס, שקשה לעגן בו את המסכה שנשמטת תחתיו כל הזמן…). בהמשך הקרון, מחוץ לשדה הראייה שלנו, נקלע הפקח לוויכוח; לאחר שהלך ראינו בחלקו השני של הקרון נוסעת מכוסה קומפלט, חייל שמסכתו יושבת בין הצוואר לסנטר, וגבר כבן 50 עטור זקן וללא מסכה. ממילא המסכה לא אמורה להיות אפקטיבית עם זקן[1], עניין זה התברר עוד בטרם הקורונה במסגרת מחקר של המוסד לבטיחות וגיהות (2018),[2] אולם החובה להתקשט במסכה עדיין בתוקף לגבי מזוקנים.

צילום: איתן הס אשכנזי

להתרשמותנו, מרבית הנוסעים משתמשים בכל תירוץ, לעצמם ולאחרים, כדי להקל על עצמם את עול המסכה; לעתים הם מנסים במשך איזשהו זמן להרגיש בנוח עם המסכות, ושוב נחלצים ומחפשים שאיפה. חלק מהנוסעים ללא מסכות כלל, ולהתרשמותנו מרגישים בנוח, אם כי חלקם נוטים לתגובות מספקטרום רחב (שעלול לגלוש להתגוננות) כתגובה להערות בנוסח "תשים מסיכה", או "למה בלי מסכה?", וכיוצא באלה, אינטראקציות שצובעות חלק גדול מההיבטים החברתיים של הנסיעה במשותף ברכבת לשאלות בדבר כללי הציות למסכות.
זו תוצאה אופיינית לתצפיות שלנו. יש מיעוט, לעתים גדול (טרם סכמנו תוצאות התצפיות המצטברות), שמנסה לעקוב אחר ההנחיות בקפדנות, ואף מטיבים לעיתים את המסכות על פניהם כשעובר לידם זר (במקרים כאמור לא נדרשת אכיפה), אולם הרעולים-בכפייה ממעטים להקפיד. בשל מגבלות המחקר (תצפיות בלבד), לא יכלנו לברר סוגיות קריטיות כמו תחלופה במסכות החד-פעמיות או כיבוס והיגיינה של הרב-פעמיות, וממילא גם הפקחים אינם מסוגלים לוודא סוגיות כאמור.

מסכות קורונה

צילום: איתן הס אשכנזי

מסכה היא פריט לבוש, שלרוב מכסה חלק מן הפנים או את כולם; למסיכות שימושים שונים כגון בידור, הסתרת פנים לצורך גילום דמות או שיבוש זיהוי; כמו כן משמשות מסכות כאביזר מגן של ספורטאים או עובדים בתעשיות מסוכנות ומטרתן להגן על הפנים ו/או על קנה הנשימה; מסכה רפואית (מכונה גם מסכה כירורגית או מנתחים) משמשת מנתחים ואנשי רפואה אחרים בעת טיפול בחולים, כדי להגן על המטופלים, או משמשת חולים סימפטומטיים בבואם במגע קרוב עם אחרים, והיא מיועדת ללכוד חיידקים ונגיפים הנפלטים מהפה ומהאף של העוטה אותה. השימוש במסכות מסוג זה ובתחליפיהן (בעיקר מבד) התרחב דרמטית ברחבי העולם עקב המלצות גופי "בריאות הציבור" מאז ההכרזה על "פנדמיית" הקורונה שבו קיבלו המסכות לראשונה תפקיד מדעי/רפואי שככל הנראה אינן מסוגלות לממש, של מניעת הדבקה במרחב הציבורי (הגנה על החובש), מצד אנשים א-סימפטומטיים. לכאורה, המסכות מגינות על הלובש מפני הדבקה, תפקיד חדש שאין עדויות מדעיות מוצקות לגביו. 

 

הוויכוח המדעי

כידוע, המומחים ל"בריאות הציבור" שוקלים להחזיר את חובת חבישת המסכות במרחב הציבורי,[3] לאחר שהייתה חלק מחיינו במשך שנה שלמה (אפריל 2020 עד אפריל 2021),[4] למרות ההיעדר המוחלט של ביסוס מדעי לפרקטיקה אלימה ומפלגת-חברתית זו.[5] ערב הסילבסטר הוחלט על חובת מסכות במרחב הציבורי באירועים של יותר מ-50 איש[6], עובדה המאפשרת רדיפת בליינים ומתן קנסות למשתתפים בהפגנות כנגד משטר הקורונה והתו הירוק.
ראש הממשלה אמר בהצהרה רשמית לתקשורת (2.1.22): "הקפידו מאוד על המסכות. יש פה דבר חשוב: מסכה יכולה לעשות את כל ההבדל בין מחלה קשה למחלה קלילה." [הדגשים הוספו][7]  למיטב ידיעתנו, אין כל בסיס במדע או במציאות להצהרה כזו, ולפי ההגדרות המקובלות הצהרה זו אמורה הייתה לקבל תיוג כ"פייק".
כזכור, בתחום המסכות עברו ה"מומחים" בבת אחת מדחייה מוחלטת ומאזהרות (עד מארס 2020), לפיהן המסכות אינן יעילות ואף מסוכנות (מדגרה של פתוגנים [מחוללי-מחלות], הפרעות בנשימה) לחובה נושאת סנקציות ואכיפה משטרתית ואחרת. לחוק המחייב מסכות נכלל חריג המאפשר "פטור" עבור אלה שנחשבים "פטורים" מסיבות גופניות או נפשיות, כולל ובמיוחד במרחב הציבורי הפתוח (מישורי ולירן-שקד, מארס 2021).[8] אולם, פרוצדורה לפטור מעולם לא פורסמה, ובמוסדות רבים לא מכבדים את הפטור; לחילופין, לעצם הזכות להסתובב ללא מסכה מטעמי פטור נלווה "תעריף" קבוע של תשומת-לב ציבורית, לרוב שלילית, במיוחד כשהיא באה מנציגי האכיפה (החל מהסוחר או הזבן בחנות, שחושש מקנסות).
לאחרונה (22.11.21)[9] התפרסמו דיוני משרד הבריאות בנושא (31.3.20, 1.4.20), תחת חוק חופש המידע, והתברר מה ידעו במשרד הבריאות בנושא, והתברר שכלום, ואף חמור מכך, התברר שידעו שאין עדויות לתועלת ויש עדויות-לכאורה לנזקים, ואת מי שאמר זאת כינו בזמנו באופן מתייג ומשפיל: "מכחישי קורונה" ו"קונספירטורים" ואת טענותיהם הגדירו כ"פייק".
לפי הפרוטוקולים, "אין בסיס מדעי חזק למדיניות החדשה" (של המלצה וכפיית מסכות), "אין הוכחה מדעית מבוססת שהמסכה הורידה תחלואה" (אי פעם), "המחקרים בנושא ברמה ירודה", "המספרים הם ממוצעים ואין הוכחה מדעית ליעילות", וגם "קיים ספק לגבי היעילות של שימוש במסכה לצורך מניעת הדבקה", ולכן חשוב ש"הציבור יהיה מודע שאין הוכחה שזה מונע הדבקה", מאחר שאפילו "בסין לא הוכח שזה יעיל", ויש גם ה"היבט הפסיכולוגי שנותן לאנשים תחושת ביטחון מוטעית".
ביחס לטענה שעלתה במצגת שהוצגה לצט"מ, לפיה "ניתן להשתמש במסכות בד מאולתרות" נאמר שאפשרות זו ”דורשת בדיקה מעמיקה מאחר וקיים חשש שהבד סופג לחות רבה דבר שמוריד את יעילותו כמסנן". כידוע, רבים בציבור משתמשים מאז במסכות בד, מבלי שהתקיימה ה"בדיקה המעמיקה".

צילום: איתן הס אשכנזי

אחת ההצעות שהועלו בדיון הייתה "לבחון את השימוש במסכות לכל הציבור כאמצעי לצאת או להפחית מהצורך בסגר מחמיר". כידוע החליטו "גם וגם", מאחר שכדרך האדוקים שבחרדים, בתחום בריאות הציבור נוטים בכל מקרה של ספק ל"החמרות". נאמר ש"אנשים עם מחלות לב וריאה צריכים להתייעץ עם רופא המשפחה כדי שלא יפתח[ו] קשיי נשימה". ומה הרופא יגיד להם? וגם אם לדעתו זה מסוכן, אין פרוצדורה לפטור (ומשרד הבריאות נמנע מליידע את הציבור בעניין זה, וגם לא את הפקחים), וסוגיה זו גם לא הופיעה בדיונים ב-2020, וגם לא נידונה מאז.
לא היה שום דיון על התועלת-לכאורה של מסכות באוויר הפתוח ובמרחב הציבורי, למרות ששם התמקדו מאמצי הכפייה והאכיפה. ההפך הוא הנכון: בדיון המסכם (1.4.20) נאמר שצריך "להדגיש שזה נדרש במקום עם ריכוזי קהל כי אחרת יהיה קשה וייצור בעיית היענות", ובכל זאת החליטו על כפייה ואכיפה בכל מקום.  חמור מכך, צוין בפרוטוקולים שלחבישת מסכות יש "מסר חינוכי" ("כחלק משמירה על היגיינה וריחוק חברתי") וכן "השפעה פסיכולוגית". נכון, אבל מה המסר? שצריך לפחד? זה הרי מנוגד לפסיכולוגיה החיובית, שבלעדיה המערכת החיסונית לא תתפקד כראוי, בטח בתקופה של "מגפה".

צילום: איתן הס אשכנזי

ההחלטה (1.4.20) *לא* קבעה חובת מסכות גורפת לכולם בכל זמן. הקביעה הייתה ש"יש לעשות שימוש במקום עם ריכוז אוכלוסיה", וגם ש"לגבי הציבור הכללי עדיין קיימת עמדה שזה לא מבוסס", ובכל זאת הוטלה חובת מסכות גורפת.

במילים אחרות, חובת המסכות הוטלה ללא בסיס מדעי כאמצעי השפעה פסיכולוגי, כדי להעביר את המסר ה"חינוכי" השגוי שצריך וחייבים לפחד מהשמגיף ומהשמגיפה (ביידיש, מחווה לחכמי חלם), ובנימוקים אלה גזלו מהתושבים את היכולת לנשום בחופשיות, זרעו בציבור פחד והמשטר[ה] החל[ה] לרדוף את הציבור בחופי הים, בפארקים וברחובות.. תרגיל שליטה. כמו כן התברר שמאז תחילת אפריל 2020 (20 חודשים) לא טרחו במשרד הבריאות להתעדכן ב"בסיס המדעי" לחובת המסכות, או לבצע מחקר משלהם בעניין כדי להעריך את המדיניות ולהפסיקה, והיה ויתברר שאין לה הצדקה.

לו טרחו להתעדכן, היו מגלים סקירות עדכניות[10] שחושפות היעדר תועלת במסכות (ולהבדיל, סיכונים ממשיים, כלומר פגיעה בבריאות), כולל ובמיוחד בהקשר של תקנות הקורונה, שככלל נזקן היה רב, בעוד שרק "מומחים" גמורים ומדופלמים מסוגלים לראות את תועלתן (בגדי המלך החדשים). למרות זאת נמשך טרטור האזרחים, ומושקעות בגזירת המסכות מאמצי כפייה ואכיפה, תוך עימות אזרחים שרק רוצים לנשום עם הרשויות ועם אזרחים אחרים ("אכיפה אזרחית", מהסוג שמוכר לכל מי שנוסע בתחבורה הציבורית): "פול גז בניוטרל", בזבוז משאבי ציבור ופגיעה חסרת הצדקה בזכויות הפרט, ברווחה האישית ובלכידות החברתית עד כדי להרבות שנאת חינם.

גזירת המסכות: הקפיצה מאיסור להכרח

ההיפוך האקרובטי המדעי המפליא שהרשו לעצמן רשויות הבריאות לבצע, מעבר משלילה מוחלטת ואזהרות מפני המסכות לבין החובה והאכיפה, יצרו את מרווח הספקטרום של ההענות להנחיות. על פניו, תצפיותנו הראו שמדובר בתקנה שהציבור אינו יכול לעמוד בה, מאחר שאין מצוקה גדולה יותר מאשר חסימת דרכי הנשימה, ולכן קלות הדעת שבה הרשו לעצמם המומחים לכפות תקנה זו על הציבור מעוררת תדהמה, עכשיו כשכבר ידוע מה ידעו ומה חשבו ומה לא ידעו, טרם הגזירה.
גם בהנחה לפיה אחוזי הציות להנחיות גדלים עם האכיפה, להערכתנו מדובר בגידול-לכאורה, שבלתי סביר שייצור הבדל אפידמיולוגי לחיוב, מהטעם הפשוט שחלק גדול מהציבור חובש מסכות לא-תקינות, בשימוש-חוזר, ללא שמץ של היגיינה או סניטציה, לעתים בשימוש משפחתי; את המסכות עצמן חובשים במקרים רבים (להתרשמותנו, במרבית המקרים) שלא על-פי ההנחיות (על הפה ועל האף). ההתעקשות על האכיפה אינה אלא התעקשות על הפגנת הפחד, ייראת הקורונה, בין אם חשים בפחד ובין אם ייראים רק מהאכיפה.

צילום: איתן הס אשכנזי

המסר של המסכות (מַסֶּכֶת מַסֵּכוֹת)

במשרד הבריאות לא ידעו שהמסכות יעילות במניעת הדבקה (ידעו שאינם יודעים שהמסכות יעילות, וידעו שהם יודעים שייתכן שסכנתן עולה על תועלתן-לכאורה), ובכל זאת כפו אותן על הציבור. היה זה ביטוי לתפיסת עולם סדורה לפיה בסוגיית הקורונה ראוי וצריך לפחד, עכשיו ולאורך זמן. לפי מומחי בריאות הציבור, כל אדם "רציונלי", כלומר "מאמין במדע" (כלומר מאמין בכוהניו המוסמכים—המומחים, ובתחזיותיהם-נבואותיהם), חייב מאז ראשית 2020 לפחד, ולהפגין את פחדיו ברבים.
הפגנת ייראת הקורונה כהלכתה מתבצעת באמצעות רעלות פנים (ידועות גם כ"טיטולי" או "סמרטוטי" פנים), הפגנה בפומבי של צניעות אפידמיולוגית; מאמיני הקורונה חייבים להיראות בציבור כשהם רעולי פנים, וכל המרבה הרי זה משובח. לפי תפיסה תאולוגית חדשנית זו, ייראת הקורונה היא מצווה שלא ניתן להפריז בה. מוטב לבלות (משורש בלייה, ולא בילוי) יימינו בפחד, ולהפגין הפחד ברבים, ואם לא מפני המגפה אז מפני גופי האכיפה (מעין משמרות צניעות אפידמיולוגיות), שייוודאו הציות להנחיות ובמיוחד לכיסוי הפנים, כמצוות "ופחדת מרעך כמוך".
למיטב הבנתנו, דרישה זו מהציבור מבוססת על עקרונות שלכאורה מהווים עבודה זרה. הריחוק החברתי והתו הירוק מנוגדים למצוות "ואהבת לרעך כמוך"; ייראת הקורונה מחליפה ייראת שמיים, אלא שהכיפה נדדה אל הפה והאף, אם כי "מסורתיים" לובשים המסכה (הרעלה) רק על הפה או על הסנטר ורק "חופשיים" (חילונים של קורונה) מעזים להיראות בציבור ללא כיסוי-פנים. ייראת הקורונה מבוססת על הטענה שאין להמשיך בחיים כתיקונם, ושחייבים לפחד ולהפגין את הפחד ברבים, עניין שלמיטב הבנתנו אין לו כל בסיס במדע (שדווקא מדגיש חשיבות הפסיכולוגיה החיובית לריפוי ולבריאות), והוא מנוגד לכאורה למסורות מקובלות לפיהן "מצווה להיות בשמחה תמיד", "אין ייאוש כלל", ו"כל העולם כולו גשר צר מאוד והעיקר לא לפחד כלל".

חטאים כנגד צלם האדם וכנגד המקום

צילום: איתן הס אשכנזי

גזירת המסכות היא מהחמורות שנגזרו איי פעם על הציבור (בין אדם לחברו), שכן הן חוסמות את אברי הנשימה; כמתמחים בנשימה (פרנאימה, צ'י קונג) וביציבה נכונה, דעתנו היא שלא ניתן לנשום באופן תקין עם רעלות הפנים, והן מנוגדות גם ליציבה נכונה, שכן רצועות (גומיות) המסכה מושכות את האוזניים בכיוון הפה, באופן המנוגד לכיוון של החיוך, שבלעדיו לא ייתכן מצב-רוח טוב וגם לא תיתכן יציבה נכונה. המסכות מכסות על הפנים, ומונעות מעבר מידע רגשי, שבני אדם נוטים לשתף בהקשרים חברתיים, וכך נוצרים זרות ו"ריחוק" חברתי ומתרבות אי-ההבנות והמחלוקות. מערכת החינוך עסוקה באכיפת המסיכות על תלמידים (לעתים בעזרת המשטרה או פקחים[11]), הלומדים ציות-עיוור ודיכוי האינטואיציות הבסיסיות לפיהן הלא-נוח הוא הלא-נכון. רבים נקלעים למצוקות כשהם רואים את זולתם רעולי פנים, באופן שבעבר היה מזוהה עם שודדי בנקים ועבריינות אחרת, או מעצם התזכורת לאלימות משטר-הפנדמיה.
זאת ועוד, המסכות מהוות גם חטא חמור שבין אדם למקום, ולכן להחטאת הציבור. מבין השיקולים שלא נשקלו על-ידי המומחים בבריאות הציבור, חמורה במיוחד התנהלותם ביחס לאיכות המקום. כידוע, חובת המסכות יצרה פיגוע אקולוגי וסביבתי רחב-מימדים, שמימדיו רק מתחילים להתגלות, וכולל זיהום נרחב של מקורות המים, האוקיאנוסים, מערכות ביוב ועוד. היקף הייצור של המסכות נאמד בכ-1/4 טריליון בחודש, מתחילת המגפה, אלפי טונות בכל חודש, תוך יצירת זיהום פלסטיק ומיקרו-פלסטיקים במים ובאוקיאנוסים. זאת, לצד הבזבוז התהומי הכרוך בפולחני קורונה אחרים כמו הבדיקות המיותרות (הכרוכות גם הן בפסולת אריזות פלסטיק מרובות), כפפות פלסטיק חד-פעמיות (כולל בכל אירוע של "בדיקה"), זריקת מזון (הנחיות משרד הבריאות למסעדות ושירותי הקייטרינג), ועוד. חטאים כנגד המקום (סביבה), ממש בהיסך הדעת, מכיוון שייראת הקורונה מכסה על הכל.

סיכום ומסקנות (תִּיקּוּן)

ביציאה מהתצפית ראינו ידידה משכבר, שמלמדת באוניברסיטה. לעניין המסכות הפטירה, "לא מאמינה בזה אבל פשוט לא רוצה לקבל קנס", והתרחקה משם כשהמסכה מתחת לאפה (אשת מדע). רשמנו שמשרד הבריאות מרשה לעצמו לגזור על הציבור גזירות שהציבור מתקשה לעמוד בהן, ללא שמץ של "מדע" או "מחקר", כלומר כפיית עבודה זרה כפשוטו (אמונה במציאות שהיא בניגוד לאמת, על-סמך טענות של סמכות שאינה מקפידה על האמת, וכפיית הפולחן שאינו אמת, שחובה להציגו בציבור כתנאי לנוכחות בציבור).
מאחר שאין "מדע" מאחורי פולחן המסכות, גזירת המסכות אינה אלא סקרמנט תאולוגי/דתי, שנכפה על בני ישראל ועל העמים מתוקף תקנות שמקורן במה שניתן להציגו כ"עבודה זרה", מן הטעם הפשוט שהן מבוססות על טענות שאינן אמת, ומחמת העובדה שהנוטל חלק בטקס המסכות אמור להפגין אמונתו/ייראתו במה שאינו אמת, אמונה לפיה אין להתיר שיסתובב בגילוי פנים.
התנהלות אדם בימים טרופים אלה מחייבת אותו לכאורה להפגין את אמונתו ברבים (יראת קורונה) בהליכות של צניעות אפידמיולוגית המופגנת כהלכתה באמצעות רעלה מתאימה; גם הפגנת "יראת השלטון" תספיק, ולכן כל דבר יכול לשמש כרעלת קורונה, כולל בנדנה או כל אמצעי אחר, העיקר להפגין כניעות להיררכיה הקובעת דרכי העמים כיום, על-פי שיקוליה המקצועיים, הכרוכים במומחיות ובהבחנה דקה מהסוג שנתיני המערכת אינם מסוגלים לה, ולכן עליהם להאמין: Credo quia absurdum, להאמין למרות שהדבר מנוגד להיגיון, כפי שלימדו אותנו הקתולים בזמנו, ומשטר הקורונה (הכתר) כיום.
מי שמפגין ייראת השלטונות (באמצעות מסכות סנטר, למשל) מעביר גם הוא מסר לציבור, שאם לא מהקורונה אזי מומלץ וראוי וצריך לפחד מהשלטון, והשאלה היא אם זהו המסר הנכון בציבור (במדינה שיסודותיה אמורים היו להיות דמוקרטיה ליברלית), או שמא צייתנות להנחיות שטיבן עבודה זרה וכפייה אלימה, אינה אלא הדרך להביא על הציבור עוד כפייה ועוד אכיפה של גזירות שלא היו צריכות להיגזר, למשל גזירות האפלייה, הסלקציה וההדרה (התו הירוק), שהבסיס המדעי להן אינו עולה על הבסיס ה"מדעי" של רעלות הקורונה.
בפתח השנה החדשה, נאחל לציבור, לכל אנשי האמת והחופש (מכל מוצא, אמונה דתית, מדעית או הבחנה אחרת), שנת תיקון (פולחנים של יראת שמים ואהבת האמת ולא יראת הכתר), שנצא מעבדות לחירות, מאפלה ליום טוב, מחסימת דרכי הנשימה לשאיפה חופשית של אוויר, ולעבודת האמת, שהיא האהבה ההדדית ושמחת הנשימה, שורש הנשמה.

לקריאה נוספת:

מישורי, ד', עו"ד לירן שקד ר' (מארס 2021).  המדינה כרופא: כפיית המסכות ו"פטור" ממסכות. עלון הביואתיקה 22.
http://bioethicsnews.zefat.ac.il/inner.aspx?id=452&cat=77

[1] YNET  (27.2.20). אזהרה: יש לכם זיפים או זקן? אתם בסיכון מוגבר להידבק בקורונה המרכז לבקרת מחלות האמריקני יוצא באזהרה לבעלי זיפים או זקנים מפני הדבקה אפשרית בקורונה. הסיבה: המסיכות לא יאטמו היטב סביב הפנים והנגיף עלול לחדור למערכת הנשימה. אלה סוגי הזקנים בסיכון הגבוה ביותר.
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5685543,00.html

[2]  ד"ר אשר פרדו (21.5.18). השפעת זקן על יעילות האטימה של מסכת חצי פנים: מחלקת המחקר, המוסד לבטיחות ולגיהות
https://www.osh.org.il/heb/articles/article,730/

[3]  [ראשת שירותי בריאות הציבור]: "שוקלים להחזיר את חובת המסכות בחוץ", 26.11.21. כאן.
https://www.kan.org.il/item/?itemid=117558

[4]  אטילה שומפלבי (13.04.21). משבוע הבא אפשר יהיה להוריד מסכות בחוץ.
YNET https://www.ynet.co.il/news/article/rJyFasfI00

[5]  בספרד הוטלה חובת מסכות בשטחים פתוחים ב-22.12.21: YNET (23.12.21). האומיקרון באירופה: 100 אלף נדבקים ביום בבריטניה, ספרד חוזרת למסכות.
https://www.ynet.co.il/news/article/skk021wjt

[6]  YNET (31.12.21). המשטרה ידעה על צו המסכות של נחמן אש, הציבור פחות: "כבר התחלנו לאכוף" … "מתמקדים במסיבות הסילבסטר, בכניסה למועדונים"…
https://www.ynet.co.il/news/article/skal7yjok

[7] דברי ראש הממשלה בהצהרה לתקשורת, הממשלה ה- 36, 02.01.2022.
https://www.gov.il/he/departments/news/event_statement020122

[8]   מישורי, ד', עו"ד לירן שקד ר' (2021).  המדינה כרופא: כפיית המסכות ו"פטור" ממסכות. עלון הביואתיקה 22.
http://bioethicsnews.zefat.ac.il/inner.aspx?id=452&cat=77

[9]  למכתב משרד הבריאות בנושא המסכות (22.11.21), ראו:
https://educated-choice.co.il/mask-efficiency/

[10] https://brownstone.org/…/more-than-400-studies-on-the…/

https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-6817

https://www.pandata.org/infobank-masks/

https://www.medrxiv.org/con…/10.1101/2021.01.18.21249463v1

[11]  לירן כוג'הינוף (3.1.21). שוטרים עירוניים אכפו עטיית מסכות בבתי ספר יסודיים בראש העין: "הילדים היו בהיסטריה"
https://www.kan.org.il/item/?itemid=119809

כותבי המאמר:

ד"ר דניאל מישורי

פעיל סביבתי וחברתי, מרצה לאתיקה, חבר סגל בכיר בחוג ללימודי הסביבה, אוניברסיטת תל-אביב; מתמחה בביואתיקה ובניתוח מחלוקות במדע וברפואה; מתמחה בביוהקינג Biohacking (בריאות טבעית); מורה ליוגה, טאי צ'י וקונג פו; מחבר הספר "יציבות: מחקר על גוף, תודעה וסביבה" (גרף, 2018).

https://environment.tau.ac.il/FirmnessBook

 

 

דנה אבי- יצחק


החוג ללימודי הסביבה, אוניברסיטת תל אביב, כותבת מחקר (MA) על היבטים ביואתיים וסביבתיים של מסכות הקורונה; עוזרת הוראה, המרכז הבינתחומי; פעילה ב"חזית המקצועית לאתיקה"

שתפו:

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

מעבר בין כתבות

10 תגובות

  1. מבחינת החוק ה"בדיקה" נחשבת ל"טיפול רפואי", כי היא מחדירה לתוך האף ולגרון את חומר החיטוי (המסרטן) של המטוש ואת ה"צמר גפן" של המטוש (שככל הנראה מכיל גראפן אוקסיד), וזה מלבד העובדה שהמטוש עלול לפצוע ממש. החוק קובע שאסור לכפות טיפול רפואי על אדם, מלבד במקרים מיוחדים וספציפיים שהחוק מחריג. החדרת מטוש לא נמנית בין המקרים שהחוק מחריג.
    מצד שני, קיימות החלטות ממשלה ו/או צווים ו/או תקנות המחייבים בדיקת מטוש.
    כוחו של חוק שנחקק בכנסת גובר על החלטת ממשלה, על צו ועל תקנה. לכן כל עוד הכנסת עצמה לא חוקקה חוק המחייב בדיקת מטוש – לא ניתן לחייב בדיקת מטוש.
    ################# ########################
    לעטיית מסיכה יש 2 מטרות: למנוע מהעוטה אותה להפיץ את הוירוס, ולהגן על העוטה אותה מפני הידבקות מאחרים בוירוס. לכן עטיית מסיכה נחשבת ל"טיפול רפואי", גם אם אותו טיפול אינו פולשני, בלי קשר לשאלה אם אותו "טיפול רפואי" מועיל או מזיק.
    החוק קובע שאסור לכפות טיפול רפואי על אדם, לא משנה אם אזרח או חייל, מלבד במקרים מיוחדים וספציפיים שהחוק מחריג. עטיית מסיכה לא נמנית בין המקרים שהחוק מחריג.
    מצד שני, קיימות החלטות ממשלה ו/או צווים ו/או תקנות המחייבות עטיית מסיכה, ולגבי חיילים גם פקודות, אשר כוחן נובע מאותן החלטות ממשלה ו/או צווים ו/או תקנות.
    כוחו של חוק שנחקק בכנסת גובר על החלטת ממשלה, על צו, על תקנה ועל פקודה לחייל שכוחה נובע מאותן החלטות ממשלה ו/או צווים ו/או תקנות. לכן כל עוד הכנסת עצמה לא חוקקה חוק המחייב עטיית מסיכה – לא ניתן לחייב אזרח או חייל לעטות מסיכה.

  2. אהבתי מאוד במיוחד את ההקבלה בין עבודה זרה לדת הקורונה מאחר שזאת האמת לאמיתה ואם נחפש במקורות בטוח נמצא שאסור להיות בהיכל ומול ספר תורה בכיסוי פנים כפוי. מסמך חשוב!!!

    1. יוצא מהכלל !! מאמר מפורט ומנומק מכל הבחינות ועולה עם ההיגיון הישר אשר הלך לאיבוד בשנתיים האחרונות לאנשים רבים .
      במאמר שקראתי באנגלית היה מצוין שבמחקרים שנעשו התגלה כי שימוש במסכות מוריד את פעילות החשיבה הביקורתית במוח . דבר זה גורם לצייתנות עיוורת ללא שום ביקורת הגיונית .

      1. תמרה היקרה, בתודות על המשוב החם. אנא שלחי אליי בפרטי את המאמר שמצא "כי שימוש במסכות מוריד את פעילות החשיבה הביקורתית במוח . דבר זה גורם לצייתנות עיוורת ללא שום ביקורת הגיונית", ונכלול העניין במאמר המשך, עם קרדיט עבורך (((:::::

  3. נהדר!
    חסר העניין האידיאולוגי והישיר של "סתימת-פיות"', כפשוטו. בשלל הגורמים (הכוזבים) – שאף אחד מהן לא למען בריאות הממוסך – זה הטיעון האמיתי והברור ביותר: כמו אותו נקרופיל שעליו נאמר: "הוא אוהב אותן אדישות", כך אוהב אותנו השלטון כאותו כלב מהנהן ועם מחסום (זמם חד-פעמי ומזהם) על הפה. כמו שנאמר: ה"צדק" חייב גם להיראות. אדם שהזריקו לו והוא נאנק ביסוריו – מי רואה? אבל מאסת אנשים באויר הפתוח ממוסכים עד הגבות – זה עושה סדר!

    1. מסכים לגמריי, ולכן כתבנו מאמרים נוספים על ה"פרדיגמה החדשה" בתחום בריאות הציבור, ועל חיסון הילדים. מתכוון לצטט את תגובתך באחד המאמרים הבאים. אנא ראי המאמרים הנוספים שפרסמנו, הן ביחס לחיסון הילדים (התייחסותך לנפגעי תופעות הלוואי) והן ביחס ל"ערכים" החדשים בתחום "בריאות הציבור" (המרכאות, ללמד שמדובר בלשון שגיא נהור):
      מישורי ד', אבי-יצחק ד' (מארס 2022). קונצנזוס המומחים וחיסון ילדים ב-mRNA: ביקורת מדעית וביואתית. עלון הביואתיקה 23. http://bioethicsnews.zefat.ac.il/inner.aspx?id=475&cat=79
      FB – https://www.facebook.com/d.mishori/posts/2176135659205327

      מישורי ד' ואבי-יצחק ד' (מארס 2022). התו הירוק וקריסת הביואתיקה הליברלית: "הפרדיגמה החדשה" של "בריאות הציבור" (תגובה לתגובה לתגובה, של חגי בועז ונדב דוידוביץ). עלון הביואתיקה 23. http://bioethicsnews.zefat.ac.il/inner.aspx?id=477&cat=79

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

מודעה

מודעה

כתבות נוספות:

קטגוריות

הצטרפו אלינו

היו הראשונים לקבל את העדכונים הכי חמים

יכול לעניין אותך גם:

תרומה עם Paypal

PAYBOX

העברה בנקאית

רוני גאמר
בנק לאומי 10
סניף 857
חשבון: 4829580

IL810108570000004829580 :Iban

דילוג לתוכן